Deklaracije na hrani

Sumnjičavi ste prema hrani i stalno čitate deklaracije. Ne odustajte i budite još oprezniji! To je znak da ste duboko svjesni i opravdano zabrinuti. Današnje doba ima iskrivljen stav prema hrani. Nedorečeni zakoni, prespore institucije, aditivi kojima ne bi trebalo biti mjesta u hrani....Evo nekoliko savjeta.

 

deklaracije na hrani

Etikete na prehrambenim proizvodima su prava noćna mora. Jedva sam našla suvislu etiketu koju bi mogla slikati kao primjer (slika). Prehrambeni aditivi se uglavnom označavaju slovom E i odgovarajućim brojem. Aditivi dodani namirnicama moraju biti označeni tako da je naveden naziv skupine (npr. bojilo, konzervans, itd.) te naziv aditiva ili E-broj. Na primjer, ako je neki proizvod konzerviran sorbinskom kiselinom (E200), na pakovanju mora pisati: konzervans sorbinska kiselina ili konzervans E200. Od pet proizvoda koje sam uzela u ruku, jedino je ovaj na slici imao ispravnu deklaraciju. Ostali proizvodi koje sam uzela nisu se pridržavali navedenog pravila. Da ne govorim da mnogi proizvodi imaju tako sitno ispisan sastav, da bi etiketu morala staviti pod mikroskop. Čak i ako imate zdrav vid, mnoge etikete nećete moći pročitati. To znači da su stariji ljudi oslabljenog vida apsolutno zakinuti za najvažniju informaciju o proizvodu, sastav. Vjerojatno je to i cilj, vremenom vam se više ne da mučit, pa jednostavno odustanete i kupujete bez ikakve selekcije.

Ako se malo "ufurate" u te deklaracije, shvatit ćete brojne zablude u koje nas guraju. Bit ćete sablažnjeni što nam sve guraju u usta, a ne daju nam potpunu, ispravnu informaciju o tome. Savjetujem vam puno opreza i sumnjičavosti prilikom kupovine hrane koju ćete ponuditi najbližima. Dodatnu nesigurnost kod potrošača stvara i činjenica da za neke tvari vrijede posebna pravila o deklariranju te da proizvođač ne mora deklarirati sve aditive nekom prehrambenom proizvodu.

Što je namirnica više prerađena, sadrži veći broj aditiva. Svježim i neprerađenim namirnicama uglavnom ne trebaju prehrambeni aditivi. Koliko potrošač više cijeni prirodnu, nepatvorenu hranu, pri izboru proizvoda toliko će više obratiti pažnju na deklaraciju na etiketi proizvoda. 

lako neki proizvođači sastav proizvoda ne deklariraju u skladu s postojećim propisima, iako su postojeći propisi nedorečeni, ipak potrošač nije nemoćan te svojim ponašanjem, tj. svjesnim odabirom proizvoda, može zaštititi svoje interese. Ne moramo gutati sve što nam se nudi! Budite principijelni i kupujte selektivno. To je najbolji odgovor prehrambenim industrijama koje u trci za zaradom i isplativošću zaboravljaju na ljude.

Obratite pažnju na sljedeće

  • Na nekim proizvodima vidljivo je istaknuto «bez konzervansa». To potrošača može dovesti u zabludu da u proizvodu uopće nema aditiva. Konzervansi su samo jedna od desetak grupa među aditivima. Stoga treba obratiti pažnju i na ono što je tiskano malim slovima, tj. na SASTAV proizvoda!

  • Kruh jedemo svaki dan i zato pripazite sljedeće. Aditivi, između ostalog, omogućuju da se kruh proizvede iz lošijeg (jeftinijeg) brašna. Tako manje vrijedan proizvod proizvođaču donosi veću dobit. K tomu, deklariranje sastojaka nepakiranog kruha nije obvezatno, pa potrošač nema nikakva uvida u sirovinski sastav (vrstu, kvalitetu, omjer različitih vrsta brašna i ostalih sastojaka), a još manje u dodane aditive. Kupujte samo provjereno ili pecite kruh sami!

  • Uspoređujte proizvode! Kupujte što prirodnije proizvode, npr. jogurt bez sredstava za zgušnjavanje i konzervansa ili voćne sokove umjesto nektara, osvježavajućih bezalkoholnih napitaka, koji odreda sadrže bojila, arome, umjetna sladila...

  • Pripremajte hranu sami umjesto da kupujete gotova jela (juhe, umake, deserte)

  • Izbjegavajte hranu s umjetnim aromama, pojačivačima okusa...

  • Ograničite potrošnju salamurenih proizvoda (suho meso, slanina, pršut). Te proizvode nemojte pržiti ni peći zbog opasnosti od stvaranja kancerogenih nitrosamina.

  • Izbjegavajte prženi krumpir (pomfrit) zbog stvaranja neurotoksina akrilamida.

  • Izbjegavajte hranu i pića koja sadrže sladila.

  • Obratite pažnju na voćne sladolede, deserte, pudinge. Ovi proizvodi osim osnovnih sastojaka poput mlijeka, vode, šećera, sadrže i bojila, koja ih čine privlačnima, i arome, koje im daju željeni okus. Proizvođač štedi na voćnim pripravcima, jer su umjetna bojila i arome jeftiniji.

  • Što više upotrebljavajte čiste namirnice kojima nije dozvoljeno dodavanje aditiva. Ako nije drugačije propisano, zabranjeno je dodavanje aditiva sljedećim namirnicama: medu, neemulgiranim uljima i mastima biljnog i životinjskog podrijetla, maslacu, nearomatiziranom pasteriziranom i steriliziranom mlijeku (uključujući i UHT steriliziranom) te vrhnju, bez obzira na sadržaj masnoća u originalnom obliku, fermentiranim nearomatiziranim mliječnim proizvodima i svježem siru, prirodnim mineralnim vodama i izvorskoj vodi, kavi i ekstraktu kave (osim aromatiziranih instant proizvoda), nearomatiziranom čaju, šećeru (uključujući mono- i disaharide), običnoj suhoj tjestenini, nearomatiziranoj mlaćenici. Kada je riječ o proizvodima kojima je zabranjeno dodavanje aditiva, potrošači ipak moraju pažljivo čitati što piše na etiketi proizvoda, jer postoje slični proizvodi za koje vrijede drugačiji propisi. Na primjer, pasterizirano vrhnje ne smije sadržavati aditive, dok se steriliziranom vrhnju smije dodati stabilizator karagenan (E407) .

24.12.2012.


Ocijenite ovo:

prosjek 0.0 (0 glas(a)/ova)



sjajan članak. Dođe mi da plačem kad vidim čime na truju.. I to ne samp preko usta.. Mozak, telo... Sve

Vizija Prirodne

Trudim se da svi recepti i savjeti budu što prirodniji. Pokušavam objasniti da su biljke vašeg podneblja najbolji izbor u prehrani. Zaboravite egzotične i skupe namirnice. Biljke koje rastu pokraj vas, koje su rasprostranjene i savršeno prilagođene određenom podneblju, često puta su korov, takve biljke su najbolji izvor vašeg zdravlja. Potičem na uzgoj vlastitih biljki ili korištenje divljeg, samoniklog bilja. To je najjeftiniji i najzdarviji način prehrane. Izbjegavam umjetne, egzotične i skupe namirnice kao i postupke koji su komplicirani i iscrpljujući. Posebno volim objavljivati starinske recepte iz ovog podneblja. više ▹

Pozivamo Vas na suradnju, reklamiranje, razmjenu materijala ili objavu vaših radova.

kontakt email: info@prirodna.hr

Portal sadrži brojne savjete narodne medicine koje primjenjujete na osobnu odgovornost!

© 2017 • www.prirodna.hr • sva prava pridržana.
CMS 17.0119/5